torsdag, september 09, 2010

En dag på Örenässlott

Möte kring strategiska mål för hela Institutionen för kulturvetenskaper på Örenässlott igår, tog ganska precis hela dagen. Jag cyklade in till Lund vid 7-tiden, och cyklade hem igen strax efter 22; morgonturen var som vanligt ok, hemturen i mörkret och med med god medvind var roligare, dessutom hade jag en podcast på telefonen där Dave Stewart berättade (kort) om olika Eurythmicsinspelningar. Bra så.

Diskussionerna i övrigt var lite lama tycker jag; fokus låg på ganska marginella ting och inte på det vi kan göra på institutionen. Mycket management och lite akademi kan man sammanfatta det. Jag har min bild klar; om vi ska bli bättre och attrahera fler studenter så finns det två saker vi kan öka kvaliteten på; grundutbildning och forskning. Det första gör man genom pedagogiskt utvecklingsarbete (och det är dessutom beroende av forskning), det andra gör man genom rätt projekt med rätt forskare (och jag har själv inte visat att jag är en av dem, så där talar jag inte i egen sak). Allt annat vi kan göra är så marginellt i förhållande till detta kvalitetsarbete.
Det hettade till något lite kring frågan om program kontra enstaka kurser; större delen av institutionsledningen verkar vara lockad av att bygga program, jag är det inte. Jag kan inte se hur ämnen som idag har svårt att locka studenter skulle locka fler studenter för att de måste läsa dem längre, eller läsa dem plus en del andra kurser i ett färdigt paket. Inte heller ser jag hur vi skulle kunna omvandla våra humanistiska utbildningar i olika ämnen till verkliga yrkesutbildningar. Om studenterna inte ser vägen till examen, så kan vi upplysa dem om den. Det vore verkligen enkelt att göra ett program i Konsthistoria och visuella studier men det enda vi skulle kunna få ut av det är färre studenter.

Specialisering, några långsiktiga och tydliga större forskningsprojekt (om det är möjligt), tydliga ämnen och inriktningar, genomtänkt pedagogik från ansökan till examen och metoder för att stödja alla i den tredje uppgiften. Det bygger en stabil grund för verksamheten som jag kan leva med.

Mest användbart under dagen: några mycket konkreta lösningar på  problem och en del möjligheter för undervisning som dök upp under middagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar